Med en känd far som tagit 2 VM & 1 OS guld i brottning fick jag vara
med på stora tillställningar lite runt om i Turkiet.
Besök på ett flertal stora kända Gazinon (Kabaréer) i Orientaliska
miljöer med tjocka mattor i olika mönster och färger, vattenpipor,
te-samuvarer, bilder av sultaner och kurviga mörka magdansöser.
Här fick jag uppleva mycket stora och förstaklassiska framträdanden
av mycket kända artister.
Jag minns att jag satt som förtrollad framför de stora, pampiga och
färgglada scenerna, där en stormanna orkester spelade musik i
orientaliska toner.
Sedan blev det folkdanser från olika delar av Turkiet. Olika sångare och
sångerskor avlöste varandra, där även publiken sjöng med och
klappade i takt och för att visa sin uppskattning slängde publiken upp
rosor på scenen.
Till slut tätnade mystiken och in kom en magdansös spelande på
guldiga ibland silvriga fingercymbaler.
Hon var även insvept i en stor vacker slöja och under den gömde sig
en glittrande handgjord magdansdräkt med många olika pärlor,
paljetter och skimrande stenar, som såg ut som diamanter, rubiner och
safirer.
Magdansösens make-up var väldigt kraftig med kolpenna runt ögonen
och färgglad ögonskugga, röda eller rosa läppar som matchade
nagellacken.
Dansösen intog och använde hela scenen med olika snurrar, där håret
virvlade runt och en söt kvinnlig parfym doft spred sig.
Dansösen växlade mellan mjuka klassiska rörelser till ("floorwork"),
för att sedan övergå till trummsolon, där tempot ökade och det blev
snabbare höftryck, skak och magrullningar, i deras uppträden var det
alltid ett litet inslag av Romani/gypsy-stil där magdansösen satte ihop
händerna och med en viss teknik knäppte med fingrarna.
Det knäppande ljudet hördes ut trots att orkestern spelade, hennes
mage rörde sig uppåt och neråt medan benen gjorde speciella steg
som tillhör den dansen.
Texten skrev Suzan 1985
Som en skoluppgift fick Suzan detaljerat beskriva något hon hade upplevt och som hon tyckte om